La Col·lecció Per Amor a l’Art viatja a PhotoEspaña amb l’exposició de Joel Meyerowitz que s’exhibí a Bombas Gens
El festival PhotoEspaña ha presentat aquest matí a Casa de América (Madrid) l’exposició del fotògraf nord-americà Joel Meyerowitz Cap a la llum, que inclou 98 fotografies de la Col·lecció Per Amor a l’Art.
La mostra, que ja es va exhibir en Bombas Gens Centre d’Art el 2018, viatja ara fins a Madrid perseguint així una de les missions principals de la Fundació Per Amor a l’Art, i que consisteix a difondre i compartir l’esmentada col·lecció.
En aquesta línia s’ha manifestat en la roda de premsa de presentació als mitjans Nuria Enguita, directora de Bombas Gens Centre d’Art i co-comissària de l’exposició juntament amb Vicent Todolí i Miguel López-Remiro: “Per a nosaltres és molt important que la col·lecció forme part d’un dels festivals de fotografia més importants i amb més repercussió de tot l’Estat espanyol. A més, és un plaer per a la Fundació poder establir xarxes de col·laboració fora de València i que el nostre fons artístic transcendisca més enllà de Bombas Gens Centre d’Art”
Cap a la llum és una exposició indispensable d’un dels pares de l’anomenada street photography (“fotografia de carrer”). Quasi totes les imatges que reuneix van ser preses a Màlaga entre 1966 i 1967, ciutat en la qual Meyerowitz va conviure amb els Escalona, una de les famílies flamenques de major renom a la ciutat.
Des que el 1962 abandonés el seu treball com a editor per convertir-se en fotògraf, Meyerowitz ha aconseguit ser reconegut com un dels grans representants de la fotografia urbana. Des del principi va utilitzar el color enfront de la tendència dominant d’ús de la fotografia en blanc i negre, tot i que simultaniejava tots dos. Li interessava el color per la seua capacitat descriptiva d’una època i pel seu acostament a la superfície pictòrica. Ha treballat en diferents formats; un fet que li ha permès fotografiar el caos i la immediatesa de la vida al carrer, però també definir una nova forma de mirar més pausada i més centrada en l’espai.
El treball realitzat a Espanya posseeix un gran valor, ja que reflecteix a un país en transformació i amb una situació social, cultural i política difícil, marcada per una dictadura. No obstant això, les seues fotografies de Màlaga mostren, de vegades fins i tot amb un humor vetllat, com la vida s’obre camí en qualsevol circumstància.
La mostra es podrà visitar fins l’1 de setembre de 2019.
Joel Meyerowitz. Malaga, Spain, 1967 © Joel Meyerowitz