El professor Manuel Cuadrado parla sobre les motivacions del consum cultural, dins del programa ‘Art i Ment’
El professor de la Universitat de València Manuel Cuadrado va oferir ahir la conferencia ‘Emocions i motivacions en el consum d’activitats culturals’, al Centre Cultural La Nau. Aquest acte s’inscriu en el programa del Vicerectorat de Cultura i Igualtat de la Universitat de València ‘Art i ment’, en el qual col.labora la Fundació Per Amor a l’Art.
La conferencia va explorar la relació entre les emocions i el consum cultural. D’acord amb el professor, “conéixer el paper que exerceixen les emocions, però també les motivacions, és una necessitat, perquè no solament ens porten a practicar i consumir activitats artístiques, sinó que això produeix al seu torn una millora de les emocions positives, amb la repercussió consegüent en la nostra salut”. No obstant això, afegeix, “la societat ha considerat prioritària la raó, l’intel·lecte, per deixar de costat el rellevant paper que juguen les emocions en la nostra vida, que són claus en eleccions tan importants com escollir una parella, emetre un vot, triar un menú o assistir a un espectacle teatral”. D’un temps a aquesta banda, afegeix que diverses disciplines com la neurociència, la psicologia però també la sociologia i el màrqueting, entre altres, han començat a estudiar-les.
Manuel Cuadrado García és professor titular del departament de Comercialització i Investigació de Mercats de la Universitat de València, Espanya. La seua principal línia de recerca és el màrqueting en el sector de les arts. Sobre aquest tema, ha participat en nombrosos congressos nacionals i internacionals i ha publicat en diversos journals. És coautor dels llibres ‘Màrqueting de les arts i la cultura; el consum de serveis culturals’; i ‘Mercats culturals: dotze estudis de màrqueting’. Va ser president de la 9a Conferència Internacional en Gestió de les Arts i la Cultura (AIMAC07), del II Workshop en Economia i Gestió de la Cultura (2010), de diverses Jornades Academicoprofessionals sobre Màrqueting i Arts Escèniques, i director del màster oficial en Gestió Cultural de la Universitat de València. És membre del Comitè Editorial de l’International Journal of Arts Management i revisor de diverses publicacions científiques. Ha estat investigador convidat, i ha impartit també docència a la London School of Economics, (Londres, Regne Unit), l’HEC (Mont-real, Canadà) i a la Università Bocconi (Milà, Itàlia), entre d’altres. Així mateix ha impartit nombrosos seminaris, cursos de postgrau i conferències, i col·labora amb diferents entitats i projectes de naturalesa cultural.
El programa ‘Art i Ment’
‘Art i ment’ és un projecte d’intervenció sociocultural promogut pel Vicerectorat de Cultura i Igualtat de la Universitat de València, en el qual col.labora la Fundació Per Amor a l’Art. Es tracta d’un programa que uneix psicologia, educació i experiència estètica per fomentar l’autoestima, la motivació, creativitat i sensibilitat artística en xiquets i xiquetes de 10 i 11 anys, una edat molt important per al seu desenvolupament. El programa està sent avaluat amb tests i entrevistes dissenyats per professionals. Totes les activitats són gratuïtes i la matrícula es va tancar ràpidament, un èxit que convida a la seua continuïtat el pròxim curs.